خواص عسل مانوکا برای برطرف کردن مشکلات مختلف پوست


عسل مانوکا یک عسل خاص و کمیاب در ایران است که ممکن است بسیاری از خواص آن به ویژه برای پوست را بتوان در عسل های تک گل ایرانی پیدا کرد. با این حال نمی توانیم از خواص عسل مانوکا برای درمان و بهبود زخم های مختلف و همچنین کاربرد آن برای برطرف کردن جوش و آکنه بگذریم.

عسل مانوکا از آن دست عسل هایی است که اگرچه تهیه و مصرف آن برای ما ایرانی ها کار سختی به نظر می رسد؛ اما در دنیا به عنوان یک عصل پرخاصیت شناخته می شود. البته عسل های تک گل با خواص نسبتا مشابه عسل مانوکا در ایران نیز پیدا می شود؛ اما این نوع عسل طبیعی نیز همانند هر عسل تک گل دیگری، خواص منحصربفرد خود را دارد.

یکی از خواص محبوب این نوع عسل طبیعی که باعث شده فروش این محصول در دنیا زیاد باشد، خاصیت این نوع عسل برای پوست است. بسیاری از خریداران عسل مانوکا از سایت آمازون اعلام کرده اند که علت خرید آن ها، خواص عسل مانوکا برای برطرف کردن مشکلات پوست بوده است.

در بین خواص مختلف این نوع عسل برای پوست، 2 خاصیت اصلی آن یعنی بهبود زخم های سطحی و همچنین برطرف کردن آکنه، خاص تر است. دیگر خواص این نوع عسل برای پوست ممکن است در عسل های دیگر نیز به همین میزان وجود داشته باشد. به همین علت در این مطلب به این دو خاصیت عسل مانوکا برای پوست پرداخته ایم.

عسل مانوکا و نقش آن برای بهبود زخم های مختلف
از زمان های بسیار قدیم، از عسل برای درمان زخم ها، سوزش ها، زخم ها و جوش استفاده می شده است. در سال 2007، عسل مانوکا توسط FDA ایالات متحده به عنوان گزینه ای برای درمان زخم تأیید شد. عسل خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی ارائه می دهد که همگی ضمن ایجاد محطی مرطوب برای بهبود زخم، از عفونت های میکروبی در زخم جلوگیری می کند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که عسل مانوکا می تواند باعث بهبودی زخم ها، تقویت بازسازی بافت و حتی کاهش درد در بیماران مبتلا به سوختگی شود. به عنوان مثال، یک مطالعه دو هفته ای اثرات استفاده از پانسمان عسل مانوکا را روی 40 نفر بررسی کرده که زخم های غیرقابل درمان داشته اند. نتایج نشان داد که 88 درصد زخم ها از نظر اندازه کاهش یافته اند. علاوه بر این، این نوع عسل تک گل به ایجاد یک محیط اسیدی در اطراف زخم کمک می کند که به نفع بهبود زخم ها است

علاوه بر این، عسل مانوکا ممکن است به بهبود زخم های دیابتی کمک کند. یک مطالعه در عربستان سعودی نشان داد که پانسمان زخم عسل مانوکا هنگامی که در ترکیب با درمان معمولی زخم استفاده می شود، زخم های دیابتی را بهتر از درمان معمولی که به تنهایی استفاده شده، بهبود می بخشد. همچنین یک مطالعه یونانی نشان داد که پانسمان زخم عسل مانوکا باعث کاهش زمان بهبودی و ضد عفونی زخم در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی می شود.

مطالعه دیگری تأثیر عسل مانوکا در بهبود زخم های پلک چشم بعد از عمل را مشاهده کرد. آنها بدون توجه به اینکه زخم ها با عسل مانوکا بهتر درمان می شوند یا وازلین، از هر دو برای بیماران استفاده کرده بودند. در نهایت بیماران گزارش دادند که زخم های تحت درمان با عسل مانوکا در مقایسه با زخم های تحت درمان با وازلین کمتر سفت و دردناک بوده اند.

نکته آخر اینکه این عسل تک گل در درمان زخم های عفونی ناشی از بیماری های مقاوم به آنتی بیوتیکی، مانند استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA) مؤثر است. از این رو، استفاده منظم موضعی از عسل مانوکا بر روی زخم ها و عفونت ها می تواند به جلوگیری از MRSA کمک کند.به طور کلی عسل مانوکا در صورتی می تواند برای درمان زخم مناسب باشد که به صورت منظم و مداوم مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع هم برای درمان به روش موضعی و هم برای درمان به روش خوراکی مورد تاکید است.

عسل مانوکا یک مرهم خوب برای برطرف کردن آکنه و جوش صورت
یکی از بدترین مشکلات عمومی پوست، آکنه و جوش صورت است. البته نمی توانیم به آکنه یک بیماری مزمن پوستی بگوییم؛ اما این مشکل ممکن است به دلیل مخدوش کردن ظاهر زیبای افراد، به ویژه برای خانم ها پر اهمیت باشد. در نتیجه باید برای درمان آکنه راهکارهای مختلف را امتحان کرد. یکی از بهترین راهکارهای طبیعی برای درمان آکنه و جوش صورت، استفاده از عسل مانوکا است.

آکنه معمولا در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می شود؛ اما می تواند واکنشی در رژیم غذایی ضعیف، استرس یا رشد باکتری در منافذ مسدود باشد. فعالیت ضد میکروبی عسل مانوکا، هنگامی که در ترکیب با یک محصول با pH کم استفاده می شود، اغلب برای مقابله با آکنه به بازار عرضه می شود.

عسل مانوکا می تواند پوست شما را از باکتری ها حفظ کند. این موضوع می تواند روند بهبودی آکنه را تسریع بخشد. البته اینکه از عسل مانوکا به روش خوراکی استفاده شود یا روش موضعی، موضوعی است که باید به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد. این تصمیمی است که بهتر است در مشورت با پزشک یا طبیب صورت پذیرد.

همچنین، با توجه به خاصیت ضد التهابی این نوع عسل تک گل، گفته می شود عسل مانوکا باعث کاهش التهابات همراه با آکنه می شود. افرادی که در سراسر دنیا از این نوع عسل طبیعی به صورت موضعی استفاده کرده اند، گزارش هایی از کاهش التهاب و قرمزی آکنه های پوست صورت می دهند که بسیار امیدوارکننده است. با این حال، تحقیقات بسیار محدودی در مورد توانایی عسل مانوکا در درمان آکنه وجود دارد

یک مطالعه اثرات عسل مانوکا را بررسی کرده است. در این مطالعه مشخص شد که این عسل به همان اندازه صابون ضد باکتریایی در بهبود آکنه مؤثر است. در مقابل خواص دیگری نیز برای بدن فرد به همراه دارد و می تواند پوست را در برابر مشکلات دیگر نیز بیمه کند.

با تمام این مشاهدات، تحقیقات بیشتری لازم است تا عسل مانوکا یک داروی خانگی مفید برای آکنه اعلام شود. اما شما می توانید به صورت ایمن از این نوع عسل طبیعی برای درمان مشکلات پوستی به ویژه آکنه و جوش صورت استفاده کنید.

عسل مانوکا یک عسل خاص و کمیاب در ایران است که ممکن است بسیاری از خواص آن به ویژه برای پوست را بتوان در عسل های تک گل ایرانی پیدا کرد. با این حال نمی توانیم از خواص عسل مانوکا برای درمان و بهبود زخم های مختلف و همچنین کاربرد آن برای برطرف کردن جوش و آکنه بگذریم. اگر برای این دو مورد نیاز به عسل برای درمان دارید، پیشنهاد می کنیم حتما از عسل مانوکا استفاده کنید.